Офіційний веб-сайт
  Департамент праці та соціального захисту населення
Полтавської обласної державної адміністрації

 

 

 

Соціальні права та гарантії

 


   Станом на 08.07.2014 року до Полтавської області прибула 741 сім'я з Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей, з них 592 сім'ї з дітьми, та 376 окремих громадян. Всього – 2666 осіб, в тому числі 937 дітей.
   З метою соціальної підтримки сімей, які приїхали з Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей, органами праці та соціального захисту населення постійно проводиться робота щодо продовження надання та визначення права на нові види державних соціальних гарантій за місцем тимчасового перебування вказаних громадян.
   В області функціонує цілодобова безкоштовна телефонна лінія: 0800502230 за якою допоможуть отримати інформацію з усіх питань, що хвилюють на даний час сім'ї, які прибули з Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької та Луганської областей, зокрема з питань розселення, медичного обслуговування, організації навчання та виховання дітей у дошкільних та шкільних навчальних закладах, надання державних соціальних гарантій, пенсій, а також щодо працевлаштування.
   Крім того, функціонує обласна безкоштовна гаряча лінія з питань надання державних соціальних допомог: 0800500620.
   З метою соціального захисту громадян Урядом 25 червня поточного року схвалено постанову Кабінету Міністрів України № 208 «Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми», якою, зокрема, врегульовано питання щодо реєстрації місця проживання дитини та призначення допомоги при народженні дитини батьками, які тимчасово переселилися з окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.
   Для призначення допомоги при народженні дитини до органів соціального захисту населення подається лише заява, паспорт заявника, свідоцтво про народження дитини та копія даного свідоцтва.
   Реєстрація місця проживання дитини проводиться органом соціального захисту на підставі даних, наданих батьками щодо місця реєстрації дитини, квитанції про сплату мита або документу про звільнення від його сплати.
   У разі неможливості зареєструвати дитину, зокрема батьками, які тимчасово переселилися з окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, рішення про призначення допомоги при народженні дитини приймає орган соціального захисту населення на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов, складеного за місцем фактичного проживання сім'ї.
   Тобто, батьки звертаються за новим місцем проживання до органів соціального захисту, які після проведення обстеження їх житлових умов приймають рішення щодо призначення допомоги при народженні дитини.

 


   Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 8.04.2014 року № 248 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу» затверджена нова Гігієнічна класифікація праці. Відповідно до пункту 2 зазначеного наказу на території України не застосовується Гігієнічна класифікація праці від 12.08.86 р. № 4137-86.
   Проте, відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 13.06.14 №222/13/116-14, до розроблення критеріїв та показників, за якими будуть встановлюватись пільги та компенсації працівникам за роботу із шкідливими і важкими умовами праці, гігієнічна оцінка умов праці при проведенні атестації робочих місць за умовами праці має здійснюватись за Гігієнічною класифікацією праці, затвердженою заступником Головного санітарного лікаря СРСР від 12.08.86 № 4137-86.

 


   З 1 липня 2014 року набирають чинності зміни внесені до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми».
   Відповідно до внесених змін, допомога при народженні дитини призначатиметься у розмірі 41280 гривень незалежно від того яка за рахунком в сім'ї народилась дитина. Виплата допомоги здійснюватиметься одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги (30 960 грн.) родина отримуватиме впродовж 36 місяців рівними частинами по 860 грн.
   Таким чином, з 1 липня розмір допомоги при народженні першої дитини збільшиться на 10320 грн., тобто, якщо жінка народжує дитину після 01.07.2014 року, розмір допомоги при народженні дитини становитиме 41280 грн., незалежно від кількості народжених дітей.
   При цьому, звертаємо увагу, що розмір раніше призначеної допомоги не переглядатиметься. Тобто, якщо жінка народила дитину до 01.07.2014 року, допомога буде виплачуватися в розмірах, встановлених на дату народження дитини.

 


   1. Право на призначення компенсації мають сім'ї, середньомісячний сукупний дохід яких (за попередні шість місяців) не перевищував величини прожиткового мінімуму для сім'ї. Прожитковий мінімум сім'ї дорівнює сумі прожиткових мінімумів для кожного члена сім'ї (відповідно до його належності до основних соціальних і демографічних груп населення).

   Приклад: сім'я з чотирьох осіб (чоловік, дружина, одна дитина віком до 6 років, а друга - від 6 до 18 років). Заробітна плата чоловіка та його дружини складає 4500 грн. на місяць. Прожитковий мінімум для сім'ї становить 4764 грн. (1218 грн.*2 особи + 1286 грн. + 1032 грн.). Дохід сім'ї менший за прожитковий мінімум для сім'ї. Сім'я має право на компенсацію.

   2. Для призначення компенсації потрібно звернутися із відповідною заявою до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації. У 10-денний термін після подання заяви заявнику надсилається повідомлення щодо прийнятого рішення про призначення компенсації та її розмір.

   3. Для призначення компенсації разом із заявою необхідно надати:
   3.1. Довідку про склад зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб
   3.2.Довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні (будинку).

   4. Розмір компенсації визначається як різниця між розміром плати за послуги (у межах норм споживання) після підвищення цін і тарифів та розміром відповідного платежу, який сім'я сплачувала до зміни цін і тарифів на послуги.

   Приклад: до підвищення цін і тарифів на природний газ і теплову енергію (до 1 травня 2014 року) сім'я сплачувала за ці послуги 300 грн. на місяць, а після підвищення – 400 грн. Розмір щомісячної компенсації становить 100 гривень.

   5. Компенсації розраховується з місяця звернення за її наданням до завершення опалювального періоду 2014-2015 року Розмір призначеної компенсації перераховується щомісяця підприємствам, що надають комунальні послуги, і зараховується на особові рахунки заявника.

   ВАЖЛИВО:
   Компенсація надається на безповоротній основі, її отримання не пов'язане із зміною форми власності житла і не тягне за собою таку зміну. Для одержання компенсації сім'я має сплачувати свою частину платежу за комунальні послуги, у іншому випадку - надання компенсації припиняється.

 


   Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, 23 травня 2014 року прийнято рішення щодо підвищення тарифів на електричну енергію для населення з 1 червня 2014 року в межах від 10% до 40% в залежності від обсягів споживання.
   У зв'язку з підвищенням цін і тарифів на житлово-комунальні послуги соціальний захист найменш захищених верств населення здійснюється шляхом надання державної соціальної допомоги у вигляді житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
   Право на призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг мають сім'ї, у яких розмір плати за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання з урахуванням пільг перевищує обсяг визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу (10 чи 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу).
   Сім'ї, яким призначена житлова субсидія, сплачують за житлово-комунальні послуги в межах норми володіння чи користування загальною площею житла та нормативів користування комунальними послугами 15 відсотків середньомісячного сукупного доходу. Сім'ї, до складу яких входять неповнолітні діти, інваліди І і II групи і середньомісячний сукупний дохід сім'ї на одного зареєстрованого не перевищує прожиткового мінімуму, а також сім'ї пенсіонерів та інших непрацездатних громадян сплачують за послуги 10 відсотків середньомісячного сукупного доходу.
   Розмір плати громадян, за умови призначення житлової субсидії, не залежить від вартості послуг, взятої для розрахунку субсидії, а визначається в залежності від доходів (10 або 15 відсотків середньомісячного доходу сім'ї).
   У разі зміни цін і тарифів на послуги, на які призначено субсидію, перерахунок субсидії у межах установленого терміну проводиться без звернень громадян. При цьому обов'язкова частка плати громадян за житлово-комунальні послуги в межах норм не змінюється.
   Сім'ї, які не одержували субсидію, мають право звернутися за її призначенням протягом трьох місяців з дати підвищення цін і тарифів. Наприклад: тарифи на електроенергію підвищено з 1 червня 2014 року, тому за призначенням субсидії з червня громадяни мають право звертатися у період з 1 червня по 31 серпня 2014 року.
   Призначення субсидії на оплату житлово-комунальних послуг здійснюється за спрощеним механізмом, а саме: громадяни подають до управлінь праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації (у сільській місцевості – до уповноваженого сільської ради) або надсилають поштою заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб. Громадянам, які мають інші доходи, крім пенсій і соціальної допомоги, необхідно додати довідки про доход за шість місяців перед місяцем звернення.

 


   Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення в умовах підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги є Програма житлових субсидій, яка гарантує громадянам стабільність витрат на оплату житлово-комунальних послуг незалежно від зміни вартості послуг.
   Що таке субсидія?
   Субсидія – це адресна безготівкова допомога сім'ї, яка визначається як різниця між розміром плати за житлово-комунальні послуги, в межах норм споживання, з урахуванням пільг, та обов'язковим відсотком платежу.
   Хто має право на призначення житлової субсидії?
   Субсидія призначається уповноваженому власнику (співвласнику) житла, наймачу державного та громадського житлового фонду, членові житлово-будівельного (житлового) кооперативу, власнику (співвласнику) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок за місцем реєстрації.
   Право на призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг мають сім'ї, у яких розмір плати за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання з урахуванням пільг перевищує обсяг визначеного Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу (10 чи 15 % середньомісячного сукупного доходу).
   Норма володіння чи користування загальною площею житла та нормативи користування комунальними послугами встановлюються виходячи з 21 кв. метра на наймача і кожного зареєстрованого у житловому приміщенні (будинку) та додатково 10,5 кв. метра на всіх тут зареєстрованих, а для громадян, які проживають в однокімнатній квартирі, - на загальну площу незалежно від розміру квартири.
   Сім'ї, що складаються лише з непрацездатних громадян, а також сім'ї, у складі яких є діти, інваліди І або ІІ групи і середньомісячний сукупний дохід яких на одну особу в розрахунку на місяць не перевищує прожиткового мінімуму, сплачують за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання не більше 10% сукупного доходу. Інші сім'ї – не більше 15% сукупного доходу.
   Куди звернутися для призначення субсидії та які документи надати?
   Призначення субсидії на оплату житлово-комунальних послуг здійснюється за спрощеним механізмом, а саме: громадяни подають до управлінь праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації (у сільській місцевості – до уповноваженого сільської ради) або надсилають поштою заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб. Громадянам, які мають інші доходи, крім пенсій і соціальної допомоги, необхідно додати довідки про доход за шість місяців перед місяцем звернення.
   Звертаємо увагу, що доходом сім'ї, крім пенсії, вважається: заробітна плата, стипендія, одержані аліменти, допомога по безробіттю, дохід від підприємницької діяльності, а також дохід від земельної частки (паю), зданого в оренду, тощо.
   Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на шість місяців, а на оплату природного газу, що використовується для індивідуального опалення, - на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням чи перерахунком.
   У разі затвердження нових тарифів і цін на житлово-комунальні послуги, субсидія призначається протягом трьох місяців з часу підвищення розміру платежів.
   Субсидія не призначається у таких випадках: - якщо особа, яка звертається за її призначенням, не є власником або співвласником житлового приміщення (будинку); - у разі якщо серед зареєстрованих на житловій площі є працездатні особи, які не працюють, не вчаться протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії та не перебувають на обліку у службі зайнятості як такі, що шукають роботу; - якщо власник або особа, що зареєстрована разом з ним здає за договором у найм або в оренду житлове приміщення (будинок); - якщо у володінні зареєстрованих на житловій площі або членів їх сімей є додаткове житлове приміщення або більше одного транспортного засобу. При цьому не враховуються транспортні засоби, які не є об'єктами оподаткування, та, транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації більше як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску; - якщо житлове приміщення придбане не більше року тому або будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив значну покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для зазначених осіб.
   Разом з цим, в окремих випадках, виходячи з конкретних обставин, що склалися в сім'ї, субсидії можуть призначатися, як виняток, в тому числі на збільшену площу житла, за рішеннями комісій, які створені в усіх районах та містах області при райдержадміністраціях та міськ(рай)виконкомах. Рішення про призначення (непризначення) субсидій у таких випадках приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання сім'ї.
   З метою додаткової підтримки сімей, середньомісячний дохід яких не перевищує величини прожиткового мінімуму для сім'ї, з 1 липня 2014 року запроваджується новий вид державної допомоги – компенсація додаткових витрат на оплату комунальних послуг (газопостачання, централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води).
   Компенсація визначатиметься як різниця між розміром плати за послуги (у межах норм споживання) після підвищення цін і тарифів та розміром відповідного платежу, який сім'я сплачувала до зміни цін і тарифів.
   Для отримання компенсації особі, яка зареєстрована у житловому приміщенні (власнику особового рахунку), необхідно звернутися до управління соціального захисту та надати заяву, довідку про склад зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб і довідки про доходи членів сім'ї, крім пенсій і соціальної допомоги.
   Прийом документів для призначення компенсації розпочнеться з 1 липня 2014 року.
   Отримати консультацію з питань призначення субсидії чи компенсації можна в управліннях соціального захисту населення за місцем реєстрації або за телефоном «гарячої лінії» 0800500620.

 


   Згідно з чинним законодавством працівники, зайняті на роботах з несприятливими умовами, користуються певними пільгами і компенсаціями, а саме: безоплатно забезпечуються лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або іншими рівноцінними харчовими продуктами, газованою солоною водою, спеціальним одягом, іншими засобами індивідуального захисту, мийними та знешкоджувальними засобами, мають право на оплачувані перерви санітарно-оздоровчого призначення, скорочення тривалості робочого тижня, щорічну додаткову оплачувану відпустку, пенсію за віком на пільгових умовах, доплати та інші пільги і компенсації, які надаються в порядку визначеному законодавством.
   Право на пенсію за віком на пільгових умовах, щорічну додаткову оплачувану відпустку за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці, скорочену тривалість робочого тижня, доплати за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці, безоплатне отримання молока або лікувально-профілактичного харчування, визначається тільки на основі результатів атестації робочих місць за умовами праці, порядок проведення якої затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 "Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці".
   Основна мета атестації полягає не лише у встановленні пільг й компенсацій, а насамперед, у регулюванні відносин між власником і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, у визначенні невідкладних заходів щодо покращання умов і безпеки праці, які не потребують для їх впровадження залучення сторонніх організацій і фахівців.
   Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначається наказом по підприємству в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.
   Позачергово атестація проводиться у разі докорінної зміни умов і характеру праці на робочому місці.
   Відповідальність за несвоєчасне та неякісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.
   Згідно чинного законодавства підставою для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, насамперед, є - наявність виробництва, професії, робіт або посад у Списках № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість у яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 або попередніми списками, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 р. №162, Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 р. №10; - підтвердження результатами атестації шкідливих і важких умов праці на робочому місці та зайнятості працівника в цих умовах повний робочий день (не менше 80% робочого часу); - періодичність проведення на робочому місці атестації за умовами праці, починаючи з 1 серпня 1992 року, повинна бути не рідше одного разу на 5 років; - відповідність найменування професії в трудовій книжці характеру фактично виконуваних робіт, вимогам Класифікатора професій ДК 003-2010 та Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників; - досягнення працівником певного пенсійного віку та набуття ним необхідного стажу роботи як загального, так і стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці.
   Відсутність хоча б однієї з цих умов не дає права працівникові на пенсію за віком на пільгових умовах.

 


   У зв'язку з наближенням свята Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років, на державному рівні здійснені заходи щодо проведення виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни.
   Органами соціального захисту населення проведена необхідна робота для забезпечення виплати разової грошової допомоги до 5 травня інвалідам війни, учасникам бойових дій, учасникам війни та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни.
   У 2014 році Уряд ухвалив рішення збільшити розміри разової грошової допомоги усім ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань, що виплачується до 5 травня. У середньому збільшення становитиме 6,6 % порівняно з минулим роком. Зокрема, інваліди війни отримають допомогу на 125-160 грн. вищу, ніж у 2013 році.
   Так, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2014 року № 102 «Деякі питання виплати у 2014 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань» у поточному році щорічна разова грошова допомога до 5 травня надаватиметься у таких розмірах: 1) інвалідам війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув'язнення не виповнилося 14 років) в'язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання, визнаним інвалідами від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин: - інвалідам I групи – 2575 гривень; - інвалідам II групи – 2250 гривень; - інвалідам III групи – 2020 гривень; 2) учасникам бойових дій та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув'язнення не виповнилося 18 років) в'язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 795 гривень; 3) особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною – 2575 гривень; 4) членам сімей загиблих та дружинам (чоловікам) померлих інвалідів війни, дружинам (чоловікам) померлих учасників бойових дій, учасників війни і жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя інвалідами від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге, - 400 гривень; 5) учасникам війни та колишнім в'язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, особам, які були насильно вивезені на примусові роботи, дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістським режимом у тилу ворога – 145 гривень.
   Крім того, необхідно зазначити, що Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» з 1 січня 2013 року встановлено, що учасникам бойових дій у період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років, яким виповнилося 85 років і більше, а також інвалідам ІІ та ІІІ груп з їх числа, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені для інвалідів війни I групи. З 11 червня 2013 року такі пільги надаються учасникам бойових дій у війні з імперіалістичною Японією у 1945 році, яким виповнилося 85 років і більше, а також інвалідам ІІ та ІІІ груп з їх числа, яким виповнилося 85 років і більше.
   Так, 2129 ветеранів війни отримують пільги та соціальні гарантії у розмірах, як для інвалідів війни І групи. Крім того, вказана категорія осіб одержить до 5 травня допомогу у розмірі, передбаченому для інвалідів війни І групи – 2575 грн.
   Цього року грошову допомогу всього отримають близько 59 тис. ветеранів війни, які проживають на території Полтавської області.
   Всього на виплату допомоги ветеранам війни до Дня Перемоги передбачено з державного бюджету 33,5 млн. грн.
   Виплата грошової допомоги буде проведена кожному ветерану до 5 травня поточного року відділеннями поштового зв'язку за місцем проживання одержувачів або через установи уповноважених банків.
   Органами праці та соціального захисту населення спільно з установами, в яких ветерани перебувають на обліку, сформовані списки ветеранів війни у розрізі відповідних категорій, тому звертатися до управлінь праці та соціального захисту населення та подавати будь-які документи не потрібно.

 


   Особам, які відповідно до чинного законодавства мають право на пільги з придбання твердого палива та скрапленого газу, зазначені пільги надаються, виходячи із розрахунку вартості 1 тонни твердого палива та 1 балона скрапленого газу на домогосподарство на рік.
   У 2014 році для надання пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам застосовуються граничні показники вартості: твердого палива – 1 078,23 гривень за одну тонну; скрапленого газу – 138,33 гривень за один балон.
   За вибором пільгових категорій осіб забезпечення твердим пічним побутовим паливом та скрапленим балонним газом може здійснюватися у грошовій або натуральній формі.
   Право на 100-відсоткову знижку з придбання твердого палива мають:
  • інваліди війни;
  • особи, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною;
  • вдови (вдівці) та батьки померлих (загиблих) осіб, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною;
  • жертви нацистських переслідувань відповідно до статті 6.2 Закону України "Про жертви нацистських переслідувань";
  • сільські медики на пенсії;
  • медичні і фармацевтичні працівники, які проживають і працюють у сільській місцевості і селищах міського типу;
  • працівники культури на пенсії;
  • працівники державних і комунальних закладів культури, педагогічні працівники закладів освіти сфери культури, які працюють у сільській місцевості та селищах міського типу;
  • сільські працівники бібліотек на пенсії;
  • працівники бібліотек, які працюють у сільській місцевості та селищах міського типу;
  • сільські педагоги на пенсії;
  • педагогічні працівники, які працюють у сільській місцевості і селищах міського типу;
  • пенсіонери з числа спеціалістів із захисту рослин відповідно до частини четвертої статті 20 Закону України "Про захист рослин";
       Право на 75-відсоткову знижку з придбання твердого палива мають:
  • учасники бойових дій;
  • жертви нацистських переслідувань відповідно до статті 6.1 Закону України "Про жертви нацистських переслідувань";
       Право на 50-відсоткову знижку з придбання твердого палива мають:
  • сім'ї загиблих (померлих) ветеранів війни знижка;
  • жертви нацистських переслідувань відповідно до статті 6.3 та 6.4 Закону України "Про жертви нацистських переслідувань";
  • громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • ветерани військової служби;
  • ветерани органів внутрішніх справ;
  • ветерани податкової міліції;
  • ветерани державної пожежної охорони;
  • ветерани Державної кримінально-виконавчої служби;
  • ветерани служби цивільного захисту;
  • ветерани Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації;
  • вдови (вдівці) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України;
  • звільнені зі служби за віком, у зв'язку з хворобою або за вислугою років працівникам міліції, особам начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи; а також дітям (до досягнення повноліття) зазначених осіб, загиблих або померлих у зв'язку з виконанням службових обов'язків;
  • багатодітні сім'ї;
  • дитячі будинки сімейного типу та прийомним сім'ям, в яких не менше року проживають троє або більше дітей;
  • сім'ї, в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування; Право на 100-відсоткову знижку з придбання скрапленого газу мають:
  • інваліди війни;
  • особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
  • вдови (вдівці) померлих осіб з особливими заслуги перед Батьківщиною;
       Право на 75-відсоткову знижку з придбання скрапленого газу мають:
  • учасники бойових дій;
       Право на 50-відсоткову знижку з придбання скрапленого газу мають:
  • учасники війни;
  • члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни;
  • багатодітні та прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу;
  • сім'ї опікунів (піклувальників), в яких в яких не менше року проживають троє і більше дітей.
       Для оформлення пільги необхідно звертатися до управлінь праці та соціального захисту населення за місцем проживання або сільських (селищних) рад.
       У разі виникнення додаткових питань детальні роз'яснення можна отримати за номером обласної безкоштовної "гарячої лінії": 0 800-500-620.
  •  


       Відповідно до Закону України "Про охорону дитинства" багатодітні сім'ї користуються пільговою знижкою при сплаті за житлово-комунальні послуги та послуги зв'язку, придбанні палива (якщо їхні будинки не мають центрального опалення), скрапленого балонного газу для побутових потреб, у розмірі 50 відсотків їх вартості, в межах встановлених норм.
       Діти з багатодітних сімей мають право на безоплатний проїзд.
       Багатодітною сім'я - сім'я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує.
       Дитина - особа віком до 18 років (повноліття), якщо згідно з законом, застосовуваним до неї, вона не набуває прав повнолітньої раніше.
       До складу багатодітної сім'ї також включаються діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, - до закінчення навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років ( з 1 січня 2012 року).
       З 1 січня 2013 року дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім'ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім'ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування, надаються пільги, передбачені багатодітним сім'ям.
       Станом на 01.11.2013 в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги перебуває:
       6 456 багатодітних сімей;
       15 268 дітей з багатодітних сімей віком після 6 років;
       26 дитячих будинків сімейного типу;
       36 прийомних сімей;
       43 сім'ї опікунів (піклувальників).

     


       Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено, осіб яких віднесено до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.
       До осіб постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи належать учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків та потерпілі від Чорнобильської катастрофи (громадяни, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи ).
       Статус особам постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи встановлюється відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 р № 51.
       Учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов'язаних з усуненням самої аварії, її наслідків безпосередньо у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках – не менше 30 календарних днів, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
       До потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать :
  • - евакуйовані із зони відчуження ( в тому числі особи, які на момент аварії перебували в стані внутрішньоутробного розвитку), а також відселені із зон безумовного ( обов'язкового) і гарантованого добровільного відселення;
  • - особи, які постійно проживали (проживають, або постійно працюють чи постійно навчаються) в зоні безумовного (обов'язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або прожили станом на 1 січня 1993 року в зоні безумовного ( обов'язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення – не менше трьох років;
  • - особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років;
  • - особи, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців 1986-1987 роках за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями.
  • - діти, які народжені після 26 квітня 1986 року від батька (матері) який на час настання вагітності матері мав підстави належати до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • - діти, які прожили або постійно навчалися після аварії не менше одного року у зоні безумовного (обов'язкового) відселення, не менше двох років у зоні гарантованого добровільного відселення, не менше трьох років у зоні посиленого радіоекологічного контролю;
  • - діти, які захворіли на рак щитовидної залози;
  • - діти, які одержали дозу опромінення щитовидної залози, яка перевищує рівні, встановлені Мінохорони здоров'я;
       Статтею 15 Закону встановлено, що підставами для визначення статусу учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження та нарахування заробітної плати з підвищеним коефіцієнтом, що підтверджується відповідними довідками, які видаються підприємствами, установами та організаціями, в тому числі підрозділами військових структур.
       Підставою для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи є довідка про період проживання чи роботи у відповідних зонах радіаційного забруднення, яка видається місцевими органами виконавчої влади на цих територіях.
       Пільги і компенсації громадянам постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи надаються на підставі посвідчення відповідної категорії.
       Щомісячна компенсація на харчування виплачується особам віднесеним до 1 та 2 категорії постраждалих. Розмір компенсації на харчування визначається на кожен рік наказом Міністерства соціальної політики України. У 2013 році розмір компенсації на харчування для 1 категорії становив 308,0 грн. на місяць, для 2 категорії - 154,0 грн. на місяць.
       Щорічна допомога на оздоровлення виплачується в розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України "Про щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 562 від 12.07.2005 р.: Інвалідам 1 та 2 групи – 120 грн., учасникам ліквідації 2 категорії – 100 грн., інвалідам 3 групи та дітям інвалідам – 90 грн.
       Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 3 кат., та кожній дитині, яка втратила внаслідок Чорнобильської катастрофи одного з батьків, та евакуйованим із зони відчуження у 1986 році включаючи дітей - 75 грн.
       Виплата одноразової компенсації передбачена лише особам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи в розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.96р. №836 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а саме:
       Інвалідам І групи – 379,30 грн.;
       Інвалідам ІІ групи – 284,40 грн.;
       Інвалідам ІІІ групи – 186,90 грн.
       У разі встановлення інвалідності вищої групи інвалідам виплачується різниця у компенсаціях.
       Призначення компенсації дітям-інвалідам Чорнобиля за встановлення інвалідності здійснюється у відповідності до розмірів визначених постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення розмірів виплат деяким категоріям громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи " від 20.04.2007 р. № 649 і становить 1264 грн.
       Виплата здійснюється при встановленні інвалідності одноразово.
       Одноразова компенсація за втрату годувальника, смерть якого пов'язана з наслідками Чорнобильської катастрофи здійснюється у розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення розмірів виплат деяким категоріям громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 20.04.2007 р. № 649.
       Сім'ям, які втратили годувальника – 7586 грн.
       Батькам померлого – 3792 грн.
       Право на отримання одноразової компенсації у зв'язку з втратою годувальника має сім'я в якій є непрацездатні члени, що були на утриманні померлого годувальника. Непрацездатних членів сім'ї і членів сім'ї які вважаються утриманцями визначено статтями 37,38 Закону України "Про пенсійне забезпечення" . Виплата здійснюється одноразово.
       Щомісячна грошова допомога на дітей, які перебувають в обліковому складі дошкільних закладів виплачується в розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2007 року № 649 "Про встановлення розмірів виплат деяким категоріям громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ",
       - на дітей, які відвідують дошкільні заклади освіти, віком до 3 років - 13 грн.50 коп., від 3 до 8 років - 26 грн. 50 коп.
       - на дітей, які не відвідують дошкільні заклади освіти, віком до 3 років – 49 грн., віком від 3 до 8 років - 72 грн. 50 коп.
       Щомісячна виплата на кожну дитину шкільного віку, яка народжена від батька або матері які належать до 1 чи 2 категорії постраждалих в розмірі визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2007 року № 649 "Про встановлення розмірів виплат деяким категоріям громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ", який становить 16 грн. 50 коп.
       Щомісячна виплата сім'ям на кожну дитину шкільного віку, яка стала інвалідом, або перебуває на диспансерному обліку по захворюванню внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також дітям шкільного віку батьки яких стали інвалідами 1 чи 2 групи чи померли внаслідок Чорнобильської катастрофи становить 32 грн. Виплати здійснюються щомісячно.
       Виплата дітям-інвалідам компенсації на харчування, в розмірах визначених постановою Кабінету Міністрів України № від 8.02.97р. № 155 "Про порядок та розміри компенсаційних виплат дітям, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи" (зі змінами внесеними постановою КМУ від 25.05.2011 № 533) становить на дітей у віці від 6 до 10 років - 180 грн., від 11 до 14 грн. - 185 грн., від 15 до 18 років - 190 грн.
       Грошова компенсація виплачується у разі коли :
       - навчання потерпілої дитини здійснюється в домашніх умовах, але дитина перебуває в обліковому складі загальноосвітнього навчального закладу
       - дитині за станом здоров'я необхідна спеціальна дієта (на підставі висновку медичного закладу) і вона не харчується за місцем навчання;
       - в навчальному закладі відсутні умови для харчування дітей (що підтверджується довідкою місцевого органу виконавчої влади );
       - дитина – інвалід Чорнобиля харчується в їдальні (відповідно до укладених договорів), але тимчасово не відвідувала навчальний заклад.
       Зазначена компенсація за святкові та канікулярні дні не виплачується.
  •  


       Державна підтримка малозабезпечених сімей забезпечується шляхом надання державної соціальної допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім?ям» .
       Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям призначається і виплачується у грошовій формі сім'ям, які постійно проживають на території України, та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї.
       Частиною першою статті 7 вказаного Закону встановлені обмеження в призначенні вказаної допомоги. Зокрема, допомога не призначається у разі, якщо працездатні члени сім'ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги.
       Зазначенні обмеження не стосуються осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та не порушують законодавство про зайнятість; доглядають за дітьми до 3-х років або за дітьми до 6-ти років, які за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують догляду; осіб, які доглядають за інвалідами I групи, за дітьми-інвалідами, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку. Законом України від 08.10.2013 № 618-VII внесено зміни до статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомоги малозабезпеченим сім'ям», згідно з якими з 1 січня 2014 року право на державну допомогу малозабезпеченим сім?ям також набудуть фізичні особи, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам 2 та 3 групи, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги та отримують щомісячну компенсаційну виплату відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 року № 558.
       Розмір допомоги малозабезпеченим сім?ям визначається як різниця між встановленим рівнем забезпечення прожиткового мінімуму для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім'ї. Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення матеріальної підтримки сімей, в яких виховуються діти, над якими встановлено опіку чи піклування» з 1 січня 2014 року при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім?ї для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім?ям, а також державних допомог сім?ям з дітьми (допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та допомоги на дітей одиноким матерям у збільшеному розмірі), до сукупного доходу сім?ї не включається допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
       Крім того розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім?ям (в тому числі і максимальний) у 2014 році збільшується на кожну дитину віком від 3 до 13 років на 250 грн., а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 грн.
       Для визначення права на призначення допомоги необхідно звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації або місцем проживання.
       Одночасно повідомляємо, що за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам органами праці та соціального захисту населення проводиться виплата державних соціальних допомог, зокрема:
  • сім'ям з дітьми;
  • малозабезпеченим сім'ям;
  • інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам;
  • тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів.
       Через органи праці та соціального захисту населення зазначені види державної допомоги в області отримує майже 140 тис. сімей.
       Вказані види державної допомоги виплачуються відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256.
       На виплату державної допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям до регіонів кошти надходять у вигляді субвенції з державного бюджету. Перерахування зазначених коштів на рахунки банківських установ та поштові відділення для виплати одержувачам здійснюється після надходження відповідної субвенції.
       У зв'язку з тим, що згідно законодавства не передбачено конкретної дати виплати для кожного отримувача допомоги, виплата проводиться щомісяця шляхом зарахування коштів на банківські рахунки або через відділення зв'язку.
       З будь-яких питань щодо надання державних соціальних гарантій радимо звертатися на безкоштовну обласну телефонну «гарячу лінію» 0800500620.
  •  


       Відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (постанова КМУ від 04.03.2002 №256) управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій розраховуються з надавачами послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів.
       13 листопада 2013 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 860 "Про надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи".
       Зазначеною постановою надано право управлінням праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій відшкодовувати об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельним кооперативам витрати за надані пільги та субсидії на утримання житла.
       При цьому, з метою уникнення нецільового використання бюджетних коштів за надані пільги та субсидії за завищеними внесками, які встановлені загальними зборами об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельних кооперативів, визначено граничний розмір витрат на утримання житла, на який надаватимуться пільги і субсидії мешканцям таких будинків.
       Для надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), застосовується розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири), визначений загальними зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельного кооперативу), але не більше найвищого тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а у разі їх відсутності - не більше найвищого тарифу на такі послуги, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування.
       В Полтавській області об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та житлово - будівельні кооперативи утворено у 376 багатоквартирних будинках.